top of page

Når vi SDG'erne? - Hvordan kan virksomheder gå foran?

Opdateret: 6. okt. 2022

Næsten syv år er gået, siden 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling blev vedtaget. Verdensmålene har givet virksomheder et fælles sprog, som de har gjort brug af på tværs af sektorer, brancher og landegrænser, når de skal tale om bæredygtighed og ansvarlighed. Statistik viser, at Danske virksomheder klare sig godt, når det kommer bæredygtighedsmål i deres bæredygtighedsrapporter. Spørgsmålet er hvordan tager vi det næste skridt? Hvordan accelererer vi virksomhedernes bidrag til at nå SDG'erne og begynde at måle og vise faktiske effekter?


Vi tænker over det og taler meget om det, og det bliver et af vores forsæt hvert år til Nytår. I de senere år har det været endnu mere i højsædet i vores sind, til dels takket være FN's arbejde med skabelsen af målene for bæredygtig udvikling. Så hvad er målene for bæredygtig udvikling?




Hvad er SDG’erne?

FN’s verdensmål (SDG'erne) symboliserer de vigtigste udfordringer, vi står over for i dag, når vi stræber efter en bedre fremtid. Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN’s 193 medlemslande. De fremhæver emner som lighed, sundhed, omsorg for miljøet, afskaffelse af fattigdom og mere bæredygtig økonomisk vækst, i alt 17 mål der rammer den 3 dobbelte bundlinje. Verdenmålenes flotte farve symboliser en underliggende farvekode der viser arbejdet med people, planet og profit.

  • De rødelige mål henvender sig til mennesker

  • De grøn- og blålige mål retter sig mod miljøet

  • De brun- og orangelige mål går på infrastruktur og de mere økonomiske struktur

De 17 verdensmål blev udvalgt gennem en undersøgelse, som FN's Generalforsamling gennemførte, men det var ikke alt. Med målene i hånden blev 2030-dagsordenen skabt i 2015 og underskrevet af ikke færre end 193 lande. I FN var der nemlig bred enighed om, at udviklingen ikke skete i det ønskede tempo man havde sat for dagen i 1986, da man vedtog mål for global bæredygtig udvikling i Brundtlandrapporten: ”En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende genrationers behov, uden at bringe fremtidge generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare.” Det eneste problem med verdensmålene var 15 år– 15 år er det, vi havde til at nå i mål med 2030 dagorden, så vi har 8 år tilbage til at nå målene. Vil det være nok?


SDG’er i den private sektor

Idet SDG'ernes forgængere, Millennium Development Goals (MDG'erne), blev specifikt formuleret til regeringsvedtagelse, adskiller SDG'erne sig ved at invitere forskellige interessenter, herunder den private industri, til at deltage i bæredygtig udvikling.

Den private sektor er en vigtig aktør i at nå de globale mål for bæredygtig udvikling. Som en kendsgerning, ses erhvervslivet som en af ​​de mest kritiske magter til at nå de 17 verdensmål. For virkelig at maksimere virksomhedens netto positive effekt for at nå målene, er tværsektorielle partnerskaber en vigtig succesfaktor. Der er kun så meget en virksomhed isoleret set kan opnå – samarbejdet vil muliggøre den private sektors gennemslagskraft fuldt ud, hvor 1+1 bliver til tre

Et af de vigtigste aspekter, for at spore en virksomheds bidrag til verdensmålene for bæredygtig udvikling, er målbarhed. SDG'erne er et sæt af mål, hvor en virksomhed har mulighed for at afstemme deres indsats og resultater, og som skitserer en klar køreplan, som virksomheder kan relatere sin effekt til. At kunne måle effekterne på en bedre måde ville derfor også sætte virksomhederne i stand til at sætte klare mål for deres effekt på målene.

Den private sektor har mulighed for at spille en ledende rolle i at sikre, at målene for SDG'erne omsættes til målbare fremskridt på stedet. Dette kan opnås gennem:


  • Erhvervsinvesteringer i drift og innovation rettet mod at forbedre adgangen og sikre miljømæssig og social bæredygtighed;

  • Engagement med den offentlige sektor og civilsamfundet for at dele ekspertise og forbedre systemer;

  • Støtte til smart CSR med fokus på at nå ud til de mest udsatte befolkningsgrupper med produkter og tjenester af høj kvalitet.


SDG som en mulighed for virksomheder

SDG'erne er ikke kun verdens største mulighed for radikale forandringer og betydningsfulde i sociale, økonomiske og miljømæssige spørgsmål - Det er også en unik mulighed for virksomheder der omfavne SDG'erne demonstrere over for deres interessenter, hvordan de tackler verdens største bæredygtige udviklingsudfordringer og skaber fælles værdi. Virksomheder, der afstemmer deres strategi og kommunikation med SDG'erne, kan vende globale udfordringer og trusler til forretningsmuligheder og samtidig bidrage til en bedre verden.


2030-dagsordenen skitserer køreplanen og handlingsplanen. For at virksomheder kan maksimere deres effekt, vil tværsektorielle partnerskaber være nøglen, og de finansielle ressourcer til transformation skal være tilgængelige i alle dele af verden. Vi har alle brug for at ændre vores adfærd – både som borgere og virksomheder – og målbare effekter og data er nøglen til bedre beslutninger og målstyring. Det, der er klart, er, at bæredygtighed skal være en kernedel af enhver virksomhed, der ønsker at overleve og få succes i det 21. århundrede.


6 måder, hvorpå virksomheden kan tilpasse sig SDG'erne og få indflydelse


1. Forstå SDG'erne og link relevante mål til dine forretningsaktiviteter
  • Det allerførste skridt for virksomheder i deres SDG-rejse er at lære mere om hvert af målene, de relevante mål og KPI'er for at se, hvordan de er direkte og indirekte relateret til deres forretningsaktiviteter.

2. Definer og prioriteter
  • Virksomheder bør prioritere SDG-mål ved at overveje, hvilke der vil have den største indflydelse i form af risiko eller mulighed på mellemlang til lang sigt, og hvilke mål virksomheden har evnen til at bidrage til at opnå fremgang i. Det kan være, at en virksomhed bidrager til alle de 17 mål, men når man allokerer ressourcer og definerer tidslinjen, er det vigtigt at starte med de mål, der skaber den største effekt.

3. Sæt mål
  • Når de vigtigste SDG'er er identificeret, er det vigtigt at knytte disse mål til faktiske forretningsmål og KPI'er for at overvåge og kommunikere fremskridt. Ganske ofte kan virksomheder allerede have eksisterende mål og handlinger, som de kan udnytte, mens de udvikler deres SDG-strategi. Mange Science-Based Target (SBT) engagerede virksomheder bruger deres validerede mål til at overvåge præstationer på SDG 13 – Klima Indsats og SDG 7 – Bæredygtig Energi.

4. Integrer
  • For at gøre SDG-strategien levedygtig og effektiv, skal virksomheder integrere disse mål i den eksisterende strategi under hensyntagen til forretningsmodeller, indkøbs- og R&D-processer og forsyningskædetransformationer. Ved at omlægge bæredygtighedsstrategier for at nå både virksomhedens mål og SDG'erne, kan virksomheder identificere områder, hvor de kan trække på eksisterende forpligtelser og projekter for at bidrage positivt til SDG'erne.

5. Innovation og partnerskaber
  • SDG'erne giver en ramme for innovation, skaber forretningsvækstmuligheder og nye forretningsmodeller, produkter eller tjenester, der driver fremskridt mod målene. At følge rammerne hjælper også med at identificere partnere inden for sektorer og på tværs af forskellige brancher, som gør det muligt for organisationer at opskalere deres indsats og i sidste ende nå målene.

6. Rapporter og kommuniker
  • Virksomheder skal være klar til at kommunikere deres fremskridt med hensyn til at nå mål knyttet til SDG'erne. Det er afgørende at integrere SDG'erne i kerneforretningens rapporteringsprocessen for at undgå dobbeltarbejde og sikre gennemsigtighed og tilgængelighed af virksomhedernes præstationer for både interne og eksterne interessenter.

Nyttige værktøjer og metoder dukker op, så virksomheder bedre kan forstå, hvordan de kan bidrage til SDG'erne på en holistisk måde.




Status - 7 år er gået, hvordan går det og hvad har vi lært?

Danmark forpligtede sig sammen med 193 andre lande til at arbejde for, at FN’s 17 Verdensmål lykkedes inden 2030. I FN’s nyeste Verdensmålsundersøgelse ligger Danmark godt, vi har nemlig en andenpladsen over de lande, som er nået mest i mål med de 17 Verdensmål - kun overhalet af Finland. Dog som man kan se på figuren nedenfor, er vi stadig bagud på en masse parameter især Verdensmål 12, som egentlig er det verdensmål flest virksomheder arbejder med. Så vi er godt på vej, men der er plads til forbedring især på Livet i havet(14), Klima indsats(13), Ansvarligt forbrug og produktion(12) og Stop sult(2).



Arbejdet med verdensmålene har haft en masse positive effekter og givet en masse læring. -Her er mine 3 takeaways til virksomheder der skal påbegynde arbejdet med FN’s 17 verdensmål:

  1. Begræns dig! Fokusér på få af målene, gerne to-tre stykker. Se på hvad gør du allerede nu? Understøtter eller arbejder I allerede ubevidst med nogle af målene? Identificer nye muligheder for at blive mere robust som organisation, og sørg for, at du imødekommer fremtidige behov.

  2. Få alle med! SDG’erne skal skrives ind i strategien og det skal gøre håndgribeligt for medarbejderne, hvad de kan bidrage med. – Det skal være en del af jeres organisation! Forberede virksomheden på at ændre eller udvide jeres forretningsmodel. Motivere medarbejdere gennem et fælles formål og mission.

  3. Transparens! Sæt målbare mål og læg dataen tilgængelige. Virksomheder der er gode til at måle og dokumentere deres handlinger, de lykkedes også. Forbedre troværdigheden og effektiviteten af din bæredygtighedsstrategi og indsats gennem tilpasning til etablerede og velundersøgte globale behov.


Gør bæredygtighed og verdensmålene til en del af, hvordan jeres virksomhed arbejder - Det skaber ejerskab og momentum igennem hele virksomheden.


Commenti


signatur-billede-simone-1.webp

Hej, Tak for at læse med! 

Jeg brænder for at formidle bæredygtighed og dele ud af min viden. 

"Der er ikke et rigtig valg, men velfunderede bevidste valg.”

Vi brænder for en bæredygtig fremtid og langtidsholdbare løsninger

© 2035 by Turning Heads. Powered and secured by Wix

bottom of page